Vroeg Veelzijdig Ervaren
Het is belangrijk dat peuters goed voorbereid en met gelijke kansen aan de basisschool beginnen. Op onze peutergroepen werken we daarom met de methodiek Vroeg Veelzijdig Ervaren (de opvolger van Speelplezier Antroversie), ontwikkeld door BVS schooladvies. Alle pedagogisch professionals die vast werken op onze peutergroepen zijn of worden geschoold in deze methodiek. Binnen Vroeg Veelzijdig Ervaren mogen alle peuters spelenderwijs groeien in sociaal-emotionele en sociaal-communicatieve vaardigheden; in taal; in ontluikende gecijferdheid en in de motorische ontwikkeling.
Vroeg Veelzijdig Ervaren is een methodiek met als doel om ontwikkelings- of onderwijsachterstanden bij kinderen van ongeveer 2 tot 7 jaar te verminderen. Doorlopend wordt met een thema gewerkt dat iedere keer 6 weken duurt. De methodiek ondersteunt professionals bij het bieden van uitdaging voor peuters op alle gebieden en brengt antroposofische verdieping aan op de groepen. Het programma van de methodiek is beschreven vanuit een antroposofisch mensbeeld en opgebouwd rondom de volgende pijlers:
- Spel,
- Bewegen,
- Natuur,
- Nabootsing,
- Ritme en herhaling,
- Gewoontevorming en huishoudelijk-, ambachtelijk- en kunstzinnig werken.
De eerste zeven jaar van een mensenleven staan in het teken van de opbouw van een gezond lichaam in samenhang met de ontwikkeling van het wilsleven van een kind. Kinderen leren lopen, spreken, denken, hun lichaam beheersen en oefenen grote en kleine motoriek. Vroeg Veelzijdig Ervaren besteedt aan al deze facetten aandacht. Hierbij ligt de nadruk op zintuiglijke ervaringen, ritme, herhaling en geborgenheid.
Iedere ochtend op de peutergroep begint met het tafelspel. Dit wordt uitgespeeld met figuren die ook als spelmateriaal of als figuranten op de jaartafel gebruikt worden. Drie weken achter elkaar wordt hetzelfde tafelspel gespeeld. Het vertellen van een tijdloos verhaal is de ingang naar de beeldenwereld. Vanuit die wereld worden nieuwe woorden en concepten aangeboden aan de peuters. Binnen ieder thema staan woorden centraal, die peuters aangereikt krijgen vanuit het verhaal en de liedjes en bewegingen die daarbij horen.
Aan elke peuter wordt ook het nabootsspel aangeboden. In een kistje of mandje zit een vereenvoudigde versie van het tafelspel waarmee kinderen zelf het tafelspel kunnen naspelen en daarop kunnen voortbouwen met hun eigen spel.
Deze antroposofische methodiek brengt een verdieping in het dagelijkse ritme van de peutergroepen. Het vertellen van verhalen geeft inspiratie. Het samen zingen van liedjes brengt muziek, melodie en ritme in de dag. Door beweging internaliseren kinderen de verhalen en worden ze gevoed op zielsniveau. Vroeg Veelzijdig Ervaren verbindt deze losse elementen met elkaar brengt samenhang in dagen, weken en jaren.